top of page
  • Writer's pictureAdmin

Stensvik - Sveriges vestligste punkt

Updated: May 10, 2021

Sveriges vestligste punkt ligger bare noen kilometer fra Strømstad. Det må være Sveriges mest anonyme og bortgjemte attraksjon. For deg som liker å gå på oppdagelsesferd, er det et fint mål.

Sveriges vestligste punkt

Langs veien ligger glattskurte svaberg og langgrunne sandstrender.

Tidens tann kan være ubarmhjertig i et miljø hvor sol og salt får tære på gammelt treverk.

Den første delen av stien går gjennom skog med mange stemningsfulle partier.

Sti gjennom skogen til Sveriges vestligste punkt

Når du står på toppen ved varden som markerer Sveriges vestligste punkt, ser du Bohusläns vakre skjærgård mot syd.

Mot vest ligger den sørøstligste av Hvalerøyene - Søndre Sandøy. I det fjerne skimtes Herføl.

De små ting.

Flere utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Sveriges vestligste punkt

Turen passer for: de aller fleste vil kunne klare denne turen, men den siste delen krever at man kan bevege seg i ulendt terreng og klatre litt over svaberg

Turens lengde: ca 2 kilometer hver vei

Finne frem: Når du kommer fra Oslo, tar du av fra E6 rett etter grensen og kjører mot Nordby handlesenter. Fortsett rett frem til du kommer til kryss hvor du kan ta av til høyre mot Løkholmen. Kommer du fra syd, tar du til høyre ved avkjøring 113 Hogdalsmotet og fortsetter "gamle E6" mot grensen et lite stykke til du kommer til avkjøringen mot Løkholmen.

Følg skiltene mot Løkholmen til du er nesten fremme. Ta av til høyre mot Kungsvik rett før du kommer til Løkholmen. Følg veien til du kommer til Kungsvik camping. Der kan du parkere.

Fotturen starter her. Følg veien langs stranden mot vest (hold mot høyre) så langt du kommer. Følg veien oppover mot høyre når den går bort fra stranden igjen. Der hvor veien på nytt svinger mot høyre, ser du et gult og et sort hus på venstre side (se bildet under).

Like ved det sorte huset, rett bak bilen på bildet, går det en sti innover i skogen. Følg denne.

Du må helt inntil for å finne utgangspunktet for stien.

Stien er ikke merket eller skiltet, men er forholdsvis enkel å følge. Den leder deg til slutt til klipper og svaberg ved sjøen mot vest. Ta til høyre og følg kysten noen hundre meter. Der vil du finne et topp med en hvit varde. Det er stedet.

NB! Når du skal tilbake igjen, kan det være vanskelig å se hvor stien gjennom skogen starter. Legg derfor nøye merke til hvor den munner ut når du kommer ut av skogen. Legg eventuelt igjen en gjenstand på berget som du kan ta med deg igjen når du kommer tilbake.

Oppgave: Kan du finne denne på din vei?