top of page
  • Writer's pictureAdmin

Puig Campana - mytene og utsikten

Updated: May 11, 2021

Over Finestrat ruver fjellet med det myteomspunnede hakket. Fra toppen ser du hele Costa Blanca.

En kjempe hadde fått beskjed av en trollkvinne om at hans kjæreste ville dø når solen gikk ned.

Stien opp til Puig Campana

Han brakte henne til fjellets høyeste punkt for å holde på soltstrålene så lenge som mulig.

Utsikt fra siden av Puig Campana

Men han klarte ikke å redde henne. Da den siste solstrålen forsvant bak Sella-fjellet, døde hun i armene hans.

I sorg og desperasjon hogg han ut en stor stein fra toppen av fjellet og kastet den ut i havet. Der ligger den fortsatt. Det er Benidormøya. Og Puig Campana fikk sitt kjente hakk.

Benidormøya ser du godt fra toppen av Puig Campana. På klare dager ser du helt til Ibiza.

Starter du tidlig om morgenen får du med deg soloppgangen over fjelltoppene innenfor Puig Campana på veien opp.

Det er fine stier og behagelig stigning de første to timene. Den siste timen opp til toppen er tøffere å gå. Følg skiltene og hold deg til oppmerket sti så er du trygg.

På de bratteste stedene er det satt opp rekkverk eller tau du kan holde deg i.

Du kommer ikke til hakket i fjellet, men til søkket ved siden av. Derfra kan du komme til fjellets høyeste punkt som ligger øst for hakket. Her er det viktig å følge oppmerket sti. Den går noen steder bare noen få meter fra kanten.

Tilbake til utsikten. Den er absolutt verdt turen. I øst (venstre i bildet) ser du Sierra Bernia og Calpe. I vest (høyre i bildet) ser du Alicante, og rett frem har du feriebyen med de store skyskraperne Benidorm.

Om sommeren bør du starte turen så snart det blir lyst nok til å se stien. Da får du gå i behagelig skygge helt frem til du når toppen. Turen ned igjen går raskere, og da er det også lettere å tåle varmen.

Flere utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Puig Campana

Passer for: Man bør være i litt bra form for å klare denne turen, men det er ingen vanskelige partier. Barn ned til 7-8 års alder vil kunne klare den hvis man tar seg god tid. Ta med nok vann. Egner seg best for høst og vår når temperaturen ikke er for høy. Om sommeren bør man starte veldig tidlig for å unngå den verste varmen.

Lengde: Beregn ca 5-6 timer. Det er nærmere 14 kilometer tur/retur, og du må bestige ca 1100 høydemeter fra utgangspunktet.

Finne frem: Ta av fra N-332 mot Finestrat enten via CV-759 ved Villajoyosa eller via CV-767 ved Benidorm. Kjør helt til toppen av Finestrat og følg skiltene til rekreasjonsområdet med vannkilden Font del Molí ved foten av Puig Campana. Fortsett asfalveien forbi dette stedet. Etter noen hundre meter kommer du til en liten bro. Rett på andre siden av broen er et plass til å parkere noen få biler på begge sider av veien. Parker her og følg merket sti til toppen av Puig Campana. Du går først langs siden av fjellet til du kommer på baksiden. Der er det et kryss hvor du kan velge mellom å gå rett frem som bringer deg rundt fjellet, til venstre som bringer deg til La Nucía eller til høyre som bringer deg til toppen.