top of page
  • Writer's pictureAdmin

Monte Ponoch - Den sovende løve

Updated: May 5, 2021

I den sydligste delen av fjellkjeden Sierra Aitana ligger Monte Ponoch (Ponoig) eller den sovende løven, som den kalles fordi den ligner på det sett fra Polop-siden.

Fremsiden med det karakteristiske røde berget er et yndet mål for fjellklatrere, men på baksiden er det en sti opp som de fleste kan klare. Toppen er 1181 m.o.h.

Allerede på parkeringsplassen er utsikten strålende. Her ser du Sierra Bernia, Calpe og Altea.

Den første delen av turen går i et skogsterreng på en landevei som fører opp til noen små fjellgårder hvorav noen fortsatt er i drift, mens andre er forlatt.

Følg skilt og merking (gul og hvit) helt til du kommer til et blått hus på venstre hånd.

Det blå huset har nok hatt en klarere farge tidligere, og i skarpt sollys er det ikke så lett å se at det er blått.

Ta til venstre ved skiltene rett ved det blå huset og følg skiltene mot Finestrat.

Du går du først på en grusvei, og så på en merket sti.

Flere steder kan du se det karakteristiske røde berget.

Når du går oppover den merkede stien, har du Løvefjellet til venstre. Når du kommer opp på et platå, skal du ta til venstre mot Cim del Ponoig (toppen av Monte Ponoid).

Etter hvert kommer du til et utsiktspunkt der du får god oversikt over Sierra Bernia, Sierra Helada, Calpe og Benidorm. Her møter du også en sti som fører ned til andre siden av fjellet.

Her har du tre muligheter. Du kan gå ned på andre siden og komme til Finestrat. Du kan gå opp til toppen av Monte Ponoig, eller du kan snu og gå tilbake igjen.

Den siste biten til toppen er krevende med mye løse steiner og bratte skråninger. Vi valgte derfor å snu her.

Det er flere veier opp til Monte Ponoig. Ønsker du en lengre tur, kan du gå fra Polop til Finestrat. Dermed kan du naturligvis også gå fra Finestratsiden til toppen.

Finne frem: Følg N-332 til Benidorm. Ta avkjøringen ved Benidorm som er merket med Benidorm og Polop. Følg CV-70 mot Polop forbi avkjøringen til La Nucía og videre mot Guadalest. Når du kommer til en rundkjøring der CV-715 skilles fra CV-70, skal du ta av til venstre mot camí del Castellet.

Kort tid etter at du har tatt av fra CV-70, tar du av til høyre og følger deretter en smal og svingete vei oppover helt til du kommer til en parkeringsplass der den offentlige veien slutter.

Fortsett til fots på grusveien videre til du kommer til det blå huset. Du befinner deg nå i et landskapsvernområde.

Passer for: Alle i vanlig god form. Det siste stykket til toppen, egner seg bare til fjellvante folk, og her bør man være spesielt forsiktig etter perioder med regn. Resten av turen er helt ufarlig og kan gås også av barn.

Flere forslag til utflukter: www.turideer.com.