top of page
  • Writer's pictureAdmin

Tárbena - fottur i fjell

Updated: Jan 30

Fra fjellandsbyen Tárbena i Alicantedistriktet er det laget en merket løype på litt over 14 km. Dette innlegget beskriver en sløyfe på 6 km.

Parker bilen på den skiltede parkeringsplassen like ved avkjøringen til Tárbena fra CV-715. Gå noen titalls meter tilbake mot avkjøringen og ta første vei til venstre - veien rett frem i bildet nedenfor.

Etter ca. 50 meter kommer du til en informasjonsplakat. Kartet viser hele sløyfen på 14 km. Vi skal bare gå til det første utsiktspunktet på ruten (nederst til venstre), og deretter en litt annen vei tilbake.

Etter noen hundre meter kommer du til et skilt. Følg retningen til Muntanya.

Veien går over til en smalere sti på venstre side av treet på bildet nedenfor.

Etter kort tid kommer du til en skarp sving til høyre merket gul og hvit. Følg denne nedover i dalen.

Mesteparten av turen er markert med gult og hvitt merke, men finner du et blått merke fra tidligere merkesystem, er på rett vei.

Turen går først ned i dalen for så å stige opp igjen til fjellet som er vist på bildet nedenfor.

Følg skiltene til Muntanya i veikryss hvor det er satt opp skilt. Følg gul og hvit merking på stiene.

I det umerkede krysset i bildet nedenfor, skal du følge veien til venstre.

Etter en stigning på en vei med betongdekke kommer du til et nytt umerket kryss. Der skal du ta til venstre (se bildet nedenfor).

Følg stien opp en bratt bakke til du kommer til et skilt som viser retningen til første utsiktspunkt (Mirador).

Her kan det passe med en matpause mens du beundrer den vakre utsikten til fjellene omkring og et juv nedenfor.

Gå deretter tilbake til skiltet. På tilbaketuren skal du følge retningen til det øverste skiltet til Tárbena, det som også leder til Es Pou.

Den starter med en steinete forholdsvis smal sti.

Følg skiltet til Tárbena (rett frem og nedover) i veikrysset der de bygger vannreservoar til landsbyen.

Stien leder ned til hovedveien der du tar av til høyre. Etter 50 meter tar du av på grusveien som leder ned til Tárbena og parkeringsplassen.

Flere forslag til utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Rundtur i fjellene ved Tárbena i Alicanteregionen - fottur i fjell

Passer for: Alle i vanlig fysisk form. Dette er en enkel og forholdsvis kort tur.

Varighet: ca. 1 1/2 - 2 timer - ca. 6 km lang.

Finne frem: Skriv inn Tárbena på Google Maps eller: Følg CV-715 til Tárabena, enten fra Benidorm eller via Jalondalen. Ta av i avkjøringen til Tárbena. Følg skilt til parkering på høyre side etter ca. 100 m. Gå tilbake ca. 50 meter og ta første vei til venstre. Her starter fotturen ved et informasjonsskilt med kart over ruten.