top of page
  • Writer's pictureAdmin

Topptur til Sierra de Oltà - naboen til Calpeklippen - fottur i fjell

Updated: Jan 30

Noen få kilometer fra Calpeklippen ligger en fjelltopp som rager 589 meter over havet - la Sierra de Oltà eller Serra D'Oltà.

Fra toppen er det utsikt til Calpeklippen i sør, Sierra Bernia i vest og El Montgo i øst.

Turen starter ved parkeringsplassen ved Zona Recreativa Serra D'Oltà som ligger 220 meter over havet.

Like ovenfor parkeringsplassen starter rute PR-CV 340.

Studer kartet på oppslagstavlen før du starter turen. Man kan velge flere ruter. I dette innlegget beskrives to av dem - 1) frem og tilbake til toppen, og 2) rundtur rundt fjellet.

Til toppen: Turen til toppen går fra punkt 1-16 på kartet. Turen ned igjen går fra punkt 16-20 og derfra til punkt 10 langs en vei som er gråstiplet på kartet, og så fra punkt 10-1 tilbake til parkeringsplassen.

Ruten er merket gul og hvit. Den første kilometeren går på grusvei med forholdsvis jevn stigning. Følg skiltene til La Ermita Vella.

Følg skiltet til Ermita Vella også når du får muligheten til å velge en sti til høyre som går til Cim D'Oltà.

Underveis får du god utsikt til Calpe by, den lille innsjøen Les Salines de Calpe og Calpeklippen.

Første mål er kapellet La Ermita Vella de Sierra de Oltà. Det tar ca. 25-40 minutter. Har man med seg små barn, kan en tur frem og tilbake hit, være nok.

Her er det et rekreasjonsområde med benker, søppelkasser og toaletter, men husk å ta med toalettpapir for det finnes ikke på stedet.

Fra La Ermita Vella går ruten videre på en grusvei oppover til toppen Cim D'Oltà. Følg hele tiden skilt til Cim D'Oltà.

Etter ca. 200 meter skal du ta til venstre på en sti som fører forholdsvis bratt oppover. Skiltet på bildet nedenfor kan bare leses fra baksiden. Stien er merket gul/hvit.

På denne strekningen må du av og til ta hendene til hjelp for å komme opp, men det er ingen farlige eller skremmende partier.

Du får raskt fin utsikt til Calpe og etter hvert til fjellområdene omkring.

Etter ca. 30 - 45 minutter kommer du opp på et platå. Her ser du til Benidorm i vest.

Følg gul/hvit merking og skilt til Cim videre i ca. 10 - 15 minutter.

Da kommer du frem til ruinene av en nedlagt bondegård. Her kan du gå to veier til toppen fordi det er laget rundtur - se punkt 14, 15, 17 på kartet - men det er best å gå den høyre delen av sløyfen opp og den venstre ned igjen.

Følg derfor skiltet til Cim D'Oltà til høyre. Ruten frem til punkt 15 på kartet tar ca. 10 - 15 med forholdsvis jevn stigning.

Ved punkt 15 på kartet, er det et veikryss. Skiltene viser de to veiene du kan ta for å komme ned til ruinene igjen (punkt 14 på kartet). Stien rett fremover fører til toppen. Den er ikke merket, men lett å se i terrenget.

Allerede etter 100 meter kommer du til en topp som gir fin utsikt til alle fjellene omkring. Stien fortsetter imidlertid enda noen hundre meter til den formelle toppen.

Herfra kan du se Benidorm og Sierra Helada i vest. Calpeklippen og områdene omkring i syd.

I nordvestlig retning ser du Sierra Bernia

I Østlig retning ser du El Montgo - også kalt Elefantfjellet ved kystbyen Dénia.

På veien ned igjen velger du stien til høyre, den motsatte av den du kom opp. Den leder tilbake til ruinene ved punkt 14 på kartet.

Her kan du se ville geiter eller sauer om du er heldig.

Når du har gått i 10 minutter og nærmer deg ruinene, kommer du til et veiskille. Der velger du stien til venstre slik at du kommer helt tilbake til skiltet ved ruinene.

Følg deretter skilt til Pou de la Mola og Circuit Principal. Det er en smal sti i skogsterreng.

Etter 10 - 15 minutter kommer du til nye ruiner - Pou del la Mola.

Ved veiskillet her, kan du fortsette på en sti rett frem som leder til Ermita Vella 1550. Dette er en smal skogssti i ulendt terreng. Velger du å følge skiltet Circuit Principal, får du en litt lengre, men mer behagelig vei tilbake til Ermita Vella.

Du fortsetter da nedover på en skogssti i ca. 5 minutter til du kommer til en grusveg. Her går du til venstre og følger skiltet til Ermita Vella. Ignorer det hvite/gule korset som vanligvis betyr at dette er en vei du ikke skal følge.

Resten av veien tilbake vil du da gå på en grusveg med fin utsikt. Dette er den ornitologiske ruten der du kan se mange forskjellige fuglearter. Den tar ca. 20 minutter.

Alternativ 2 - Rundtur. Følg skiltene fra parkeringsplassen til Ermita Valle, det vil si fra punkt 1 - 9 på kartet. Gå deretter til punkt 10 og ta av til venstre der på en grusveg som er gråmerket på kartet. Følg denne til punkt 20. Fortsett deretter fra punkt 20 til punkt 29 og tilbake til punkt 1, parkeringsplassen.

Gå ca. 50 meter oppover på veien til Cim D'Oltà fra Ermita Valle. Her tar du til venstre mot Oltà Sud og La Canal.

Dette er Ruta ornitologica - en ornitologisk rute der du kan se mange fuglearter. Det er en grusveg som er enkel å gå uten særlige nivåforskjeller. Ved punkt 20, står det et skilt. Her kan du gå til toppen vía Pou de la Mola, men for å følge rundturen, går du rett frem mot La Canal.

Heretter skal du følge skilt mot enten La Canal eller Zona d'Acampada (parkeringsplassen). Ruten er merket hvit/gult PR-CV 340.

Du går på grusveg frem til punkt 23 på kartet, som markerer ruinene av bondegården Finca Pastor der du har utsikt til Sierra Bernia på venstre side. Dette er et fint sted for en pause.

Etter pausen følger du veien oppover gjennom en kraftig høyresving skiltet til Zona D'Acampada.

Ruten har grusveg et stykke til, men så går den over i en sti, og resten av turen går på en smal sti gjennom skogsterreng.

I den siste delen av ruten som går gjennom passet El Canal er det en forholdsvis kraftig nedstigning i litt ulendt terreng der du av og til må ta hendene til hjelp uten at det er farlige eller skremmende partier.

Som det fremgår av dette, kan du velge flere ruter i fjellet Oltà avhengig av ønsker og fysisk yteevne. Alle rutene er trygge, godt skiltet og forholdsvis enkle.

1. Tur-retur til Ermita Valle. Ca. 25 - 45 minutter oppover i moderat stigning og ca. 20-35 minutter tilbake. Fra punkt 1 - 9 på kartet. Litt anstrengende stigning, men fin grusveg hele tiden. Ca. 50 minutter totalt.

2. Tur-retur til toppen Cim D'Oltà. 3,5 km hver vei, til sammen 7 km. Fra punkt 1 til 16 og fra 16 til 1 på kartet. Det er et parti med forholdsvis kraftig stigning på sti der du enkelte steder må ta hendene til hjelp for å komme opp. Kan være anstrengende oppover og kan oppleves litt krevende nedover igjen. Ca. 2,5 - 3 timer.

3. Til toppen Cim D'Oltà med retur vía Ruta ornitologica. Fra punkt 1 til 16 oppover. Fra punkt 16 til 20 ned til Ruta ornitologica, deretter punkt 20, punkt 10 og 9 - 1 nedover. 3,5 kilometer opp og 6 kilometer ned igjen. Oppstigningen kan være anstrengende, men nedstigningen er behagelig. Ca. 3 - 3,5 timer.

4. Til toppen Cim D'Oltà med retur vìa Circuit principal. Fra punkt 1 til 16 på kartet oppover. Fra punkt 16 til 20 nedover. Deretter fra punkt 20 til 29 tilbake til parkeringsplassen. 11,5 kilometer. Anstrengende oppstigning, men behagelig rute tilbake. Ca. 3,5 timer.

5. Tur-retur til Finca Pastor. Fra punkt 1 til 9 (Ermita Valle). Deretter fra punkt 10 direkte til punkt 20 og derfra fra 20 til punkt 23. Ca. 2 - 2,5 timer på grusveg. Behagelig rute.

6. Rundtur. Fra punkt 1 til punkt 10. Så gråstiplet vei på kartet direkte til punkt 20, og deretter fra punkt 20 til punkt 29. For det meste på grusveg. Skogssti på den siste delen der det også er en litt kraftig nedstigning der du må ta hendene til hjelp. Trygg og behagelig rute. 10,5 kilometer. Ca. 3 timer.

Flere forslag til utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Topptur til Sierra de Oltà - fottur i fjell

Passer for: Alternativ 1 og 5 passer for alle, også små barn. Alternativ 2, 3, 4 og 6 passer for personer i normalt god fysisk form og litt større barn.

Finne frem: Søk etter Zona d'Acampada de Oltà. Da kommer du rett til parkeringsplassen. Ellers: Kjør N-332 fra Altea til Calpe. Ta av til Calpe. Snu i første rundkjøring og kjør tilbake igjen under broen i filen mot Alicante. Rett etter broen fortsetter du rett frem istedenfor å svinge til venstre mot Alicante. Følg deretter skilt til Oltà inntil du er fremme på parkeringsplassen ved Zona d'Acampada. Det er forholdsvis bratt stigning på smale veier.