top of page
  • Writer's pictureAdmin

Frigliana - hvit landsby i Malaga

Den lille fjellandsbyen Frigiliana er en av de vakreste hvite landsbyene i Andalucíaregionen der den ligger som en balkong på Sierra Almijara.

Mennesker som går på steinbelagte smale gater mellom hvite murhus i Frigliana i Malagaområdet

Byen ble opprinnelig anlagt av Romerne, men bygningene vi ser i dag, ble laget av maurerne.

Steinbelagt gate med trapper og hvite hus og mennesker i Frigliana i Malagaområdet

Dette er en velholdt og vakker landsby. Her er alt rent, pent og pittoresk. Så er det også en av områdets største turistmagneter.

To smale gater med steinbelegg og blomster langs de hvite veggene i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Her finner du alt du ønsker det som turist. Noe vakkert du kan ta bilde av over alt, i tillegg til restauranter, hoteller og butikker.

E stor krukke med grønn plante ved inngangen til en tran gang i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

En mann kommer opp en trapp og en mann sitter på en murkant i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Noen av husene er integrert i klippeveggen.

Stein og hustak i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Kafebord med to hvite stoler og et hvitt bord en en tønne med blomster i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Kirkebygning i murstein med mennesker ved restaurantbord i forgrunnen  i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Hustak og bygninger i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Mennesker går nedover smal steinbelagt ved med trapper i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Grønne planter ved inngangen til en smal passasje til en trapp i andre enden i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Tre røde krukker med grønne planter i en steinbelagt veg i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

For de som ønsker mer fysisk aktivitet, finnes det en merket tursti som starter fra midten av gamlebyen, der hvor den største handlegaten begynner.

Skilt til turveg ved hvit vegg i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Gå nedover gaten mot elven Río Higuerón. Den fortsetter i en bratt sementert vei ned til den tørrlagte elvebunnen.

Mennesker går ned bratt gate i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Mann med gul shorts og blå t-skjorte går nedover bratt bakke med betongdekke i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Når du snur deg, ser du Frigiliana nedenfra.

Murhus på toppen av en klippe i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Ta til venstre når du kommer til bunnen og fortsett noen hundre meter oppover elveløpet.

Grusveg i ravine i landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Ta stien opp til høyre når du kommer til turskilt på høyre side. Du skal nå følge turveien som fører til Nerja et stykke.

Mennesker går i tørrlagt elveleie mot skilt som viser veg til sti ved landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Ruten er merket hvit og rød.

Skilt med hvit og rød merking for turløype ved landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Det går en smal og forholdsvis bratt sti oppover til toppen.

Mann med blå t-skjorte og gul shorts går oppover bratt smal sti ved landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Du får raskt fin utsikt til dalen elven har gått i.

Fjell dekket av grønne pinjetrær ved landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Når du kommer opp til et lite platå, skal du fortsette oppover til høyre mot den høyeste toppen. Du skal ikke lenger fortsette videre mot Nerja.

Grønne trær i forkanten av skarpe fjell ved landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Her blir utsikten til fjellene omkring stadig finere.

panorama av en rad av trær i forgrunnen og en rad med fjelltopper i bakgrunnen ved landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Når du har kommet til det høyeste punktet og tatt de obligatoriske selfiene, fortsetter du rett frem og ned stien på andre siden.

Fjellterreng med klynge av hvite hus ved landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Da vil du etter hvert kunne se over til Frigiliana på andre siden av elveløpet.

En stor gruppe hvite hus på toppen av en ås ved landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Fortsett på sti/grusveg nedover til du kommer til en kryssende vei. Her tar du til høyre. Så er det bare å fortsette nedover til du kommer ned til elvebunnen igjen. Der tar du til høyre og fortsetter langs elveleiet i et par hundre meter til du kommer tilbake til veien som førte deg ned til elvebunnen fra Frigiliana. Følg den tilbake opp til landsbyen.

En mann med blå t-skjorte og gul shorts og hatt går til høyre i veiskille ved landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Som kartet under viser, er denne turen ca 6 km lang, og du bestiger ca 300 høydemeter. Avhengig av fysisk form, vil det ta 2-3 timer å gå turen.

Kart over turrute ved landsbyen Frigliana i Malagaområdet

Flere forslag til utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Frigiliana i Malagadistriktet - hvit landsby.

Passer for: Bytur i Frigiliana passer for alle. Rundturen ned til Río Higuerón krever at du er i normal fysisk form. Den er ikke farlig eller teknisk krevende, men oppstigningen kan være anstrengende.

Finne frem: Søk etter Frigiliana på Google Maps. Alternativt: Kjør A7 østover fra Malaga forbi Vèlez-Malaga og til Nerja. Ved Nerja tar du av til MA-5105 mot Frigiliana. Følg skilt til landsbyen. Det er parkeringsplasser langs noen av gatene i begynnelsen av landsbyen, men det lønner seg å parkere i parkeringshuset på venstre side når du nærmer deg sentrum. Da har du kort vei til det meste, og bilen er kjølig når du kommer tilbake.