top of page
Forfatterens bildeAdmin

Fottur fra Xirles til Callosa langs landeveier

Oppdatert: 9. sep.

Fra den lille landsbyen Xirles nær Polop i Alicanteregionen går det en gammel landevei til den litt større landsbyen Callosa d'en saria. På denne ruten får man et inntrykk av hvordan veiene var for 50-100 år siden - smale, svingete og ikke alltid asfalterte. Men så ser man ikke mange biler her heller.

A fruit garden with a village and mountains in the background

Cars drving in narrow street

Turen starter ved den lille landsbyen Xirles - som er verdt et lite besøk i seg selv. Her finner du smale pittoreske gater som ble bygget på en tid da bilen ikke var oppfunnet.

Woman in narrow street

Ruten starter på østsiden av landsbyen i enden av parkeringsplassen langs veien som går på sydsiden av landsbyen. Her finner du et skilt som viser vei.

Signs to the route from Xirles to Callosa

Første delen av ruten er asfaltert og i forholdsvis god stand. Etter noen hundre meter kan du se Callosa i det fjerne til venstre for fjellkjeden Sierra Bernia.

Woman walking downhill on narrow road

A village in front of mountains

Garden with paved path and adornments

Dirt road with high grasses on the sides

Etter hvert forsvinner asfalten og veien blir smalere. I bunnen av dalen går det en bro over en liten elv. Etter denne skal du ta til venstre.

Woman walking to the left on crossing

I det neste veikrysset du kommer til, skal du gå rett frem. Deretter er det bare å følge veien rett frem til du kommer til Callosa.

Road crossing

I dalen er det grønt og frodig med vakker utsikt til fjellene omkring. På veien oppover igjen på andre siden av dalen er det appelsinplantasjer.

Lush valley near Xirles

Lush fruit garden

Orange trees by a dirt road

Lots of oranges on branch

Det er en ganske bratt og lang oppstigning til Callosa.

Dirt road with stone wall on the side

Entrance to road

Road signals in Callosa

Når du er kommet opp til hovedveien inn til Callosa d'en Sarià, går du til høyre for å komme inn i sentrum av byen.

Houses in Callosa

Fortsett rett frem i ca. 600 meter til du kommer til et litt større veikryss. Der tar du til venstre for å komme opp til kirken som ligger ca. 200 meter opp en bakke.

Old church in Callosa

Ved kirkeplassen er det en kafé som kan være et passende sted for å ta en pause før tilbaketuren.

Outdoor restaurant in Callosa

Flere utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Fottur fra Xirles til Callosa D'en Sarià

Passer for: Alle i normal god fysisk form. Rullestol og barnevogn går bra.

Varighet: Fotturen er 4 km fra Xirles til begynnelsen av Callosa. Derfra er det 800 meter til kirkeplassen. Avstanden rur-retur fra Xirles til kirkeplassen i Callosa er dermed 9,6 km. Det er en forholdsvis lang og tung stigning fra dalen og opp til Callosa og tilsvarende fra dalen og opp til Xirles på tilbakeveien. Turen vil derfor kunne ta 2,5 - 3,5 timer avhengig av hvor god fysisk form du er i.

Finne frem: Ta av fra N-332 ved Benidorm mot la Nucía CV-70. Kjør forbi la Nucía og fortsett gjennom Polop. Etter Polop står det skilt til Xirles. Følg disse til du kommer til inngangen til landsbyen. Her er det rikelig med parkeringsplasser både på venstre side og langs veien til høyre som går langs sydsiden av landsbyen. Fotturen starter i enden av denne parkeringsplassen. Her står det skilt til Callosa D'en saria. Veien dit er kjørbar, men egner seg bedre for fottur.