top of page
  • Writer's pictureAdmin

Alcoy - GÃ¥segribb i Barranc del Cint - fottur i fjell

Updated: Jan 30

På nord-vestsiden av Alcoy er det et naturområde der du kan se gåsegribber sveve over toppene.

Inngangen til området går gjennom en karakteristisk V-formet kløft som er synlig fra lang avstand. Turen starter ved ruinene av en fabrikk.

Følg skiltet til Barranc del Cint og merkene gul/hvit/rød.

En opparbeidet sti leder rett inn i kløften Barranc del Cint som splitter Sierra de Mariola i to med toppene Les Pedreres på venstre side og Pic del les Àguiles på høyre.

Etter hvert kommer man inn i et område med en trang passasje omgitt av vakre klippeformasjoner. Her er det steinbelagte stier og trapper.

Allerede her vil du kunne se GÃ¥segribber sveve over himmelen.

Fortsett på den merkede stien til du kommer til et veikryss (se bildet nedenfor) der det er satt opp en informasjonstavle. Det er en lang stigning før du kommer dit.

I krysset velger du stien som går oppover til venstre. Den leder til en lang stigning i skogsterreng.

Fortsett langs denne veien til du kommer til to rødmerkede tømmerstokker på høyre side. Her tar du av til stien som går oppover til venstre (se bildet under).

Denne stien fører opp til toppen av Les Pedreres. Her vil du se informasjonsskilt som opplyser deg om at du kan ferdes i området i visse deler av året, men samtidig ber deg ta hensyn til dyrelivet ved å snakke lavt og unngå å lage støy.

Når du nærmer deg toppen, kommer du til et skilt på høyre side som informerer om Projecte Canyet de les Pedreres. Hvis du går ned til høyre langs gjerdet rundt et miljøprosjektområde for Gåsegribber, vil du kunne se gribber på forholdsvis nært hold.

Fortsetter du rett frem mot toppen av Les Pedreres, vil du også kunne se gribbene i flukt ganske nær deg. Ser du deg tilbake, kan du se dem sittende i en tretopp.

Dette området ble fredet i 2005. Det er nå et naturvernområde for Gåsegribb med totalforbud mot jakt.

Gåsegribb har levd naturlig her i uminnelige tider, men bestanden døde ut på slutten av 1900-tallet fordi menneskelig aktivitet ødela næringsgrunnlaget.

For å oppnå bedre naturmangfold valgte man i 2000 å sette ut 15 Gåsegribber her. De ble hentet fra andre steder i Sierra de Mariola.

Det ble samtidig laget en matestasjon som sørget for at fuglene fikk nok mat til å kunne overleve.

I dag er dette en levedyktig koloni med et åttitalls individer. Det er nysgjerrige fugler som følger nøye med på hva som skjer når du kommer inn i deres territorium.

Gåsegribbene lever av åtsel. De har en fabelaktig luktesans og kan fly mange mil for å forsyne seg av et dødt dyr.

Derfor kan man se dem svevende i mange mils omkrets. Flere av dem hekker også i fjellene omkring.

Gåsegribben er en stor fugl, nærmere en meter lang og med et vingespenn på nærmere 3 meter.

Husk å ta med kikkert hvis du har. Da er det lettere å se fuglene. Bildene over er tatt med telelinse.

Flere forslag til utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Barranc del Cint i Alcoy og fjelltoppen Les Pedreres med GÃ¥segribbkoloni - fottur i fjell.

Passer for: Alle i normal fysisk form, også barn. Det er forholdsvis stor og lang stigning som kan være anstrengende, men dette er en trygg tur uten farlige partier.

Lengde: 10 km totalt (tur/retur), ca 2,5 - 3 timer. Toppen av Les Pedreres er 1053 meter over havet.

Finne frem: Plott inn Area recreativa de Preventorio Alcoy på Google Maps. Da kommer du til en liten parkeringsplass på høyre side like ved inngangen til Barranc del Cint. Turen starter ved ruinene av en nedlagt fabrikk på høyre side av veien.