top of page
  • Writer's pictureAdmin

Afrikavinduet - geologisk fenomen øverst i Guadalestdalen

Øverst i Guadalestdalen i nærheten av Confrides ligger en avlang klippe med et hull som ligner på kartet av Afrika.

Turen starter i nærheten av den lille syltetøyfabrikken El Rincon de las Mermeladas.

Kvinne ser inn i utstillingsvindu på gul murbygning på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Ca 300 meter nedenfor (når man kommer fra Guadalest) går det en asfaltert vei opp til høyre. Kjør opp denne.

Veiskille på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Langs denne veien er det plass til å parkere bilen, men i enden er det også en større parkeringsplass.

Mennesker går på en asfaltert vei på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Parkeringsplass med biler og trær på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Når du kommer til et veiskille der veien deler seg i tre, skal du ta grusveien/stien som går bratt oppover til venstre. Følg deretter merket sti hvit/rød/gul.

Hvitt, rødt og gult merke på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Etter noen hundre meter ser du en avlang klippevegg. Afrikavinduet ligger i høyre enden av denne og er så vidt synlig fra stien, men da bare som et rundt hull.

Mann i blått går på sti mot taggete klippe på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Ruten går gjennom passet i venstre ende og fortsetter til høyre igjen på baksiden av klippen helt frem til Afrikavinduet.

Fjellterreng med gåsegribb i luften på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Før du kommer opp til klippen, kan du være heldig å se Gåsegribb sveve over landskapet som vist på bildet over.

Fjellterreng på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Du får også god oversikt over Guadalestdalen og fjellene omkring.

Guadalestdalen sett fra ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Stien opp til klippen går oppoverbakke hele veien. Ta med nok vann hvis det er vamt og ta gjerne pauser av og til.

Mennesker går på en sti mot fjelltopp på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Mennesker går mot et pass i en taggete klippe på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Høyreist stein på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Etter bautasteinen på bildet over, kommer det et parti på ca 30 meter som er så bratt at man må ta hendene til hjelp.

En gruppe mennesker går på bratt sti opp i fjellterreng på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

De siste 4-5 metrene er såpass bratte at personer med høydeskrekk kan føle ubehag. Det kan være lurt å ta med hansker.

Kvinne i rødt og kvinne i blått klatrer opp bratt skrent på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

På toppen går man gjennom et pass, og på baksiden fortsetter den merkede stien til høyre langs kanten av klippen.

Klippe i pass på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Stien går delvis gjennom skog.

Mennesker går på smal sti med døde trær på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Etter et par kilometer ser man fjellet El Pla de la Casa rett frem. Toppen av dette er 1379 meter over havet.

Fjell med pinjetrær i forgrunnen på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Når du går helt rundt den siste delen av klippen, får du oversikt over Guadalestdalen og Middelhavet i horisonten.

Slage åser med blått hav i horisonten på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Hvis du går litt over kanten, får også se Afrikavinduet til høyre.

To kvinner foran hull i fjell på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Bilde av hull i fjell på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Herfra kan du gå tilbake samme vei, men du kan også gå rundtur som er lengre, men enklere og mer behagelig å gå.

Veiskilt på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Hvis du går ned stien/grusveien til dalen på baksiden av klippen, finner du en skogsvei som leder tilbake langs klippen i motsatt retning av stien du kom på.

Mennesker går på grusveg på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Den går gjennom skogen i dalen bak klippen med Afrikavinduet. Til høyre får du utsikt til fjellene innover i landet.

Gråe fjell og grønne pinjetrær på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Til venstre vil du etter hvert få se passet du kom igjennom på veien til Afrikavinduet og fjellene nedenfor med Middelhavet i horisonten.

Pass i klipperad på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Spisse fjell og blått hav sett på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Etter et par kilometer kommer du frem til en grønn vanntank i et veiskille. Følg veien videre nedover til venstre.

Mennesker foran grønn vanntank ved veiskille på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Herfra slynger veien seg nedover dalen, dels som grusvei og dels som betongdekt vei.

Et par går på grusveg på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

En grusveg som slynger seg nedover i terrenget på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

Mennesker går nedover på s-formet veg med betongdekke på ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania

I bunnen av dalen kommer du til en asfaltveien. Der tar du til venstre og følger denne først i 500 meter til El Rincon de las Mermeladas og deretter 300 meter til før du tar veien opp til venstre som går til parkeringsplassen.

Flere utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Rundtur til geologisk fenomen: Afrikavinduet i Guadalestdalen.

Lengde: 9,6 km. Du bestiger 250 høydemeter. Varighet 4-5 timer i rolig tempo.

Passer for: Man bør være i vanlig god fysisk form for å gå denne turen. Oppstigningen fra parkeringsplassen kan være anstrengende, og det siste partiet krever at man bruker både hender og føtter. Hansker og gode sko med stive såler er en fordel.

Føler man seg ikke trygg på dette, kan man velge å gå skogsveien begge veier. Den er lengre, men har ingen vanskelige partier. Skogsveien starter ved første avkjøring til høyre etter El Rincon de las Mermeladas (når man kommer fra Guadalest). Hvis du ikke finner en parkeringsplass langs veikanten her, må du starte turen på parkeringsplassen nedenfor El Rincon de las Mermeladas. Fra startpunktet følger du veien rett frem til du kommer til en stor grønn vanntank. Der tar du til høyre og følger så skogsveien frem til skilt mot Penya d'Africa.

Finne frem: Søk etter El Rincon de las Mermeladas på Google Maps. Alternativt: Kjør N-332 fra Alicante eller Altea. Ta av i avkjøringen mot la Nucía ved Benidorm. Følg CV-70 forbi la Nucía og Polop og videre mot Guadalest. Kjør forbi Guadalest, Benifato og Confrides. Ca 4-5 kilometer etter Confrides kommer du til en gul bygning på høyre side helt nede ved veien med skilt El Rincon de las Mermeladas. Ca 300 meter før dette, går det en vei opp til høyre. Kjør opp denne og parker langs veikanten eller på parkeringsplassen øverst.

Kart over ruten til en klippe med et hull formet som kartet av Afrika i Guadalestdalen ved Costa Blanca i Spania