top of page
  • Writer's pictureAdmin

Saltö - Kosterhavets nasjonalpark

Updated: May 11, 2021

Saltö er en idyllisk øy med en en flott sandstrand og fine turmuligheter. Liker du å snorkle, kan du prøve snorkleleden.

Saltø har en av kystens fineste strender

Stranden på Saltö er en av de fineste i området. Den ligger sydvendt og i godt le for nordavind.

Går du vestover langs stranden skifter naturen karakter. Her får du en flott utsikt til skjærgården og en av inngangsportene til Kosterhavets nasjonalpark som har ca 12 000 forskjellige arter.

Steinstrand på Saltö

I fjæresteinene er det fint å lete etter småkrabber. Fin underholdning for liten og stor. Kosterhavet ble vernet i 2009 da Kosterhavets nasjonalpark ble opprettet. Dette landskapsvernområdet henger sammen med tilsvarende vernede områder på norskesiden av grensen.

Sti ned til stranden på Saltö

På veien til stranden fra parkeringsplassen går du gjennom en vakker skog.

Skogsbunn på Saltö

Det er anlagt flere stier du kan følge i vestlig retning. Her kan du gå turer i variert skogsterreng og komme ned til strandområdene på flere forskjellige steder.

På vestsiden kommer du til et fint område med jevne svaberg som det er fint å ligge på. Der finner du også en naturiststrand på en liten øy like ved som du kan vasse over til.

Flere utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Saltö

Passer for: Alle aldre. Sandstranden er ideell for småbarnsfamilier. Den er det enkelt å kommer frem til med både barnevogn og rullestol. Området med svaberg er ypperlig for dem som vil finne seg en usjenert plass for seg selv.

Turens lengde: Det er anlagt flere stier rundt om på øya. Du velger selv hvor langt eller kort du vil gå. Supert for oppdagelsesferd.

Finne frem: Følg riksvei 176 fra Strømstad mot Tanumshede. Du finner RV 176 ved å ta til venstre i den første rundkjøringen du kommer til etter at du har tatt av til Strømstad N fra E6 (rundkjøringen er der hvor Eurocash og et av Systembolagene ligger). Følg denne veien rett frem til du kommer til Daftö på høyre side. På toppen hvor du har Daftö fornøyelsespark, tar du til høyre. Deretter er det bare å kjøre rett frem på idylliske veier gjennom Daftö,Öddö og Tjärnö til du til slutt kommer til Saltö. Parker på den store parkeringsplassen på venstre side og orienter deg på kartet du finner ved kiosken (som bare er åpen i sesongen). Deretter er det bare å fortsette til fots.

Oppgave: Kan du finne denne hytta på din vei?

Liten hytte i skogen på Saltö