top of page
  • Writer's pictureAdmin

Niskinnvann - en liten skogsperle

Updated: May 4, 2021

En kilometer nordøst for Sollihøgda ligger et lite tjern som ikke så mange bruker. Selv på en varm sommerdag kan du finne din egen lille vik der du kan bade naken om du vil.

Det er noen hytter omkring, men skogen og vannet er stor nok til alle.

Navnet kommer av Nis-kin som er dialekt for Nes-tjern. Opprinnelig var det et stort nes der hvor det i dag er en holme. Neset ble lagt under vann da tjernet ble demmet opp i 1850 for å skape stabil vannføring for fløting av tømmer.

Denne sommeren var så nedbørsfattig at elva gikk tørr, men på bildet over er slusen som brukes til å regulere vannføringen.

Turen gjennom skogen går på hyggelige oppmerkede stier.

I sørenden av vannet ligger Mustadkroken. Det er en DNT markakoje med 24 sengeplasser som nå bare leies ut til grupper, gjerne skoleklasser.

Flere utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Niskinnvann ved Sollihøgda

Passer for: De som liker å gå i skogen og finne en usjenert plass.

Lengde: Vannet kan nås fra både nordsiden og sydsiden. Sydsiden har de beste badeplassene. Det er bare 1 kilometer til nordspissen, men turen kan godt gjøres om til en rundtur på 7-8 kilometer hvis du velger å gå rundt vannet.

Finne frem: Kjør E-16 mot Hønefoss fra Sandvika utenfor Oslo. Ca 300 meter før du kommer til Sollihøgda, går det en grusvei inn til høyre. Den fører til Høymyr parkeringsplass. Parker så langt inn du kommer på området på høyre side av veien. Det er to stier til Niskinnvann - den ene fører til den nordvestre siden og den andre til den sørøstre siden. Begge starter på en grusvei/kjerrevei som går oppover i sydlig retning fra parkeringsplassen på høyre side av veien.

For å komme til den nordøstre siden - som har de fineste badeplassene - tar du av en blåmerket sti til venstre når grusveien krysser en blåmerket løype etter et par hundre meter. Følg stien til du kommer til Niskinnvann. Det er i underkant av 1 km å gå.

Hvis du vil gå til sydspissen av vannet, fortsetter du grusveien gjennom et gårdstun og ned til du kommer til en kryssende vei. Gå over veien og videre inn i skogen på en blåmerket sti. Følg stien til du kommer til Niskinnvann. For å komme til badeplassene går du over elven som munner ut i sydspissen og videre langs vannet på østsiden. Du følger en smal sti noen hundre meter i ulendt terreng til du kommer til noen stier som tar av til venstre mot stranden. Det er flere viker langs stranden.

Det er også mulig å gå en rundtur rundt vannet. Da kan du starte på grusveien som er skiltet til Torresplassen og Mustadkroken og som går fra det lille skuret i enden av parkeringsplassen. Følg skiltene til Mustadkroken. Når du kommer til enden av vannet, må du gå en sti inn til høyre på nordsiden av vannet. Følg denne langs vannet til du kommer til Mustadkroken. Sørenden av vannet ligger like ved. Tilbake igjen følger du blåmerket løype til Sollihøgda i retning sydvest.