top of page
  • Writer's pictureAdmin

Kongens utsikt - Krokskogen

Updated: May 5, 2021

Helt vest i Krokskogen finner du et utsiktspunkt der du har utsikt til store deler av Ringerike og Hole med Gaustadtoppen, Blefjell og Norefjell i horisonten.

Kongens utsikt som ligger rett over Sundvollen på 487 meters høyde over havet, har fått navn etter Kong Karl Johan som besøkte stedet i 1832.

Plattformen ble bygget noen år etter besøket. For å komme dit, kan du gå opp Krokkleiva fra Sundvollen. Krokkleiva er den gamle Bergenske Kongevei.

Den gamle Bergenske Kongevei ble innviet i 1793. Den gikk fra gamlebyen i Oslo over Lommedalen og videre til Hole og ned Krokkleiva.

Krokkleiva er forholdsvis bratt, og du får en stigning på nærmere 400 høydemeter.

Veien er nå fredet, og det er satt opp merker og tavler med historisk informasjon flere steder.

Langs veien renner det også en bekk med små vannfall.

En av tavlene omtaler en ulykke der en lege omkom etter å ha mistet kontrollen over hest og vogn i den bratte nedoverbakken på vei hjem fra sykebesøk.

De gamle steinmurene på sidene av veien er restaurert flere steder, og det pågår fortsatt arbeider for å ta vare på denne kulturarven.

På toppen kommer du til Kleivstua. Ca 200 meter nedenfor den ligger "Dronningens utsikt" oppkalt etter Karl Johans kone som besøkte stedet i 1825.

Fra Kleivstua går veien til Kongens utsikt over i en merket sti på ca. én kilometer.

Når man står på utsiktsplattformen, er det lett å forstå hvorfor Kong Karl Johan ble betatt.

Hvis du vil ha en kortere og mer behagelig fottur, kan du kjøre Dronningveien opp fra Sundvollen til Kleivstua. Da får du også med deg "Kronprinsens utsikt" som er like flott som kongens og dronningens utsikt. Den ligger 395 meter over havet og byr på formidabel utsikt over Ringerike med Tyrifjorden, Steinsfjorden og Røysehalvøya.

Flere forslag til utflukter: www.turideer.com

Ukens utflukt: Kongens utsikt ved Sundvollen

Lengde: 3,3 kilometer

Passer for: Alle i normalt god form. Ikke egnet for rullestol eller barnevogn.

Finne frem: Fra Oslo kjører du E18 mot Drammen. Når du kommer til Sandvika tar du av til høyre til E-16 mot Hønefoss. Fortsett rett frem til du kommer til Sundvollen. I svingen før du kommer til broen over vannet, tar du til høyre like ved en bensinstasjon, og deretter til høyre igjen i første veikryss inn i Dronningveien.

Hvis du vil gå Krokkleiva, kan du parkere enten ved Sundvollen oppvekstsenter som ligger på høyre side etter noen hundre meter, eller du kan fortsette et par hundre meter til der det er en liten parkeringsplass til høyre for veien. Herfra går det sti til Krokkleiva og Kongens utsikt.

Hvis du vil kjøre til Kleivstua og gå derfra, fortsetter du bare rett frem i Dronningveien inntil du kommer til Kleivstua. Det er en svingete bratt vei, og du må passere en bom som det koster 25 kroner å passere.